Of het nu gaat om een transitie, samenwerking tussen bedrijven of afsplitsing van een bedrijfsonderdeel; de ervaring van Maashelder leert dat elk traject drie hoofdfasen beslaat, namelijk (i) voorbereiding, (ii) verbinding en (iii) uitvoering. Elke fase heeft haar eigen waarde.
De Maashelder Methode erkent de waarde van elke fase volledig,
evenals het belang van de volgorde van deze fasen.
VOORBEREIDING
Wie bezig is met serieuze veranderingen, kan het beste beginnen met de deelnemers serieus te nemen. Managers die in het begin goed luisteren, hoeven uiteindelijk minder te herhalen. In deze fase is er ruimte voor de reserves en bedenkingen die de betrokkenen kunnen hebben ten opzichte van het traject. Er is oor voor zorgen, (voor)oordelen en eerdere teleurstellingen. En er is zeker ook ruimte voor overleg over praktische zaken, waaronder de aansluiting van systemen op elkaar. Eérst moeten de obstakels en de losse eindjes weg. Juist als je snel door wilt gaan.
VERBINDING
Na het opheffen van de reserves ontstaat er ruimte voor verbinding, wat niet hetzelfde is als een uitgesproken behoefte aan verbinding. In deze fase krijgen de medewerkers de gelegenheid om te ontdekken wat gedeelde waarden en doelen in het werk voor hen kunnen betekenen. Men leert zich een voorstelling te maken van gezamenlijk te behalen successen. Mensen stellen zich de vraag: ‘Voor wie en waarvoor zijn we hier met zijn allen bezig?’. Ze internaliseren het antwoord op deze vraag en ze dragen dat antwoord vervolgens uit.
UITVOERING
Een andere belangrijke vraag is die naar het hoe van een transitie of een aanpak. Welke manier, proces, architectuur etc., is het meest wenselijk? Doorgaans bestaat daarover een veelvoud aan opvattingen. Deze zijn gekleurd al naar gelang de kennis en de verantwoordelijkheden van de betrokken persoon. De een wil vooral snel, de ander wil goedkoop en weer een ander hamert op gedegenheid. Als de eerste twee fasen van de Maashelder Methode gedegen zijn doorlopen, dan is overeenstemming over de uitvoering vaak snel bereikt. De kunst is om per bedrijfskundig onderwerp te komen tot een werkbaar evenwicht. Bij de bepaling van wat werkbaar is, wordt onder meer ook gekeken naar gedeelde waarden en doelen.
Uiteraard stopt de wereld niet met veranderen, nadat deze drie fasen zijn doorlopen. De veranderde organisatie zal op termijn weer getest worden door nieuwe ontwikkelingen. Aanpassing aan de dan actuele realiteit zal vloeiender verlopen wanneer wederom de methode gevolgd wordt van voorbereiding – verbinding – uitvoering.